A pedagógia és a grafológia kapcsolata

A grafológia, mint a pedagógia társtudománya hathatós segítséget képes adni a pedagógusoknak  ahhoz, hogy jobban megismerjék tanítványaikat, hogy időben felismerjék a személyiségfejlődés és a tanulás során megjelenő problémákat – beilleszkedési zavarokat, önismereti problémákat – melyek elsősorban a nehezebben kezelhető gyerekekkel, tanulókkal való foglalkozás, nevelés, képzés kapcsán mutatkoznak meg, vagy rejtett képességként megjelenhetnek.


Természetesen a gyermekírások értékelése másképpen történik, mint a felnőtt írásoké. Nagyon fontos az írás keletkezési körülményeinek ismerete, az írószer fogásának megfigyelése, az írófelület, az íróeszköz minősége.

 

A grafológia alkalmazása a pedagógiában

  • Amikor a grafológus-pedagógus a deviancia jegyeit látja feltűnni az írásban, elgondolkodhat azon, hogy az eset súlyosságának megfelelően segítséget vegyen igénybe. Szerencsés esetben együttműködő partnerként az iskolapszichológushoz fordulhat, aki előtt feltárhatja az írásokban tapasztalt személyiségproblémákat. A harmóniát sugárzó gyerekek írása ugyancsak harmóniát fog sugározni, viszont pl. egy szorongó gyerek írása már más jellegű.

 

  • A szorongó gyerekek egy része óvatos, bizalmatlan, szeretné összehúzni magát, nem akar vezető szerepet játszani, még akkor sem, ha elég jó képességű, és viszonylag központi helyet tölthetne be. A szorongás nagymértékben kihathat a tanulmányi teljesítésre is. Mivel a gyerek előre fél a kudarctól, ez szinte lebénítja, és rosszabbul teljesít, mint amennyire képes lenne. A rosszabb teljesítmény viszont megtépázza az önbizalmát, egyre kevesebbre értékeli magát, és ez az írásán is meglátszik. Az is meglátszik, ha bizonytalan, ha nincsenek igazodási pontok az életében, és támaszt keres.

 

  • A szorongás olykor agresszióba csaphat át. A gyerekben védekezésképpen a keserűség mellett kialakul a dac is, szinte az egész világra haragszik, amiért neki ez a sors jutott. Egyre tüskésebb lesz, egyre ingerültebb, és a kezdeti szorongó állapotból kialakult védekezésből támadás lesz. Főleg azokra a gyerekekre jellemző ez, akik megtapasztalták, hogy a problémás helyzeteket csak fizikai erővel lehet megoldani.

 





A legtöbb tanulási probléma a „FIMOTA” gyerekeknél jelentkezik:

Ez annyit jelent: FIgyelemzavaros, MOtorikus zavaros, TAnulási zavaros.

  • Ezek a gyermekek – és az őket nevelő szülők – komoly gondokkal küszködnek. Még 6-8 éves korukban is képtelenek néhány percnél tovább egy helyben ülni, impulzívak, gondolkodás nélkül cselekszenek és beszélnek.

 

  • Csak rövid ideig képesek koncentrálni, figyelmüket a legkisebb inger is elvonja. Nem követik az utasításokat, gyakran ellenállnak, szembeszegülnek. Ugyanakkor empatikus és asszociációs képességük, érzékenységük igen fejlett. Kreatívak, egyéni módon gondolkodnak, de fejlődési ritmusuk nem illeszkedik a felnőttektől elvárthoz. Valamely terület – ez lehet a figyelem, az emlékezet vagy a téri orientáció – zavart szenved, amelynek következményeként nyelvi fejlődésük is akadályba ütközik. A fimota gyerek erős érzelemmel válaszol a külvilág minden rezdülésére.

 

Írás, olvasás zavarai

  • Iskolás korban jelennek meg az írás-olvasás zavarai is. Ezek közül első helyen a balkezességet kell említeni. A grafológiai elemzésnél a vizsgált személytől meg kell kérdezni melyik kezét használja az íráshoz, mert alapvetően másképp értékelendő a bal- és a jobbkezes írás. Szerencsére ma már nem fordul elő, hogy a balkezes gyerekeket átszoktatják a jobbkéz használatára, de korábban ez rendszeres volt. Az átszoktatott balkezesek írásában megjelennek a bizonytalanság jegyei, vagy esetleg az is előfordulhat, hogy az író személy ambidexter – kétkezes lesz, mindkét kézzel egyformán biztosan ír.

 

  • Ilyen esetben is eltérő módon kell értékelni a két kéz produktumát. A gyakori íráshibák oka sokszor a dysgraphiában keresendő, ami korrigált balkezességre is visszavezethető. A dysgraphia gyakran a teljes írásképtelenségig is terjedhet, nemcsak betűtévesztés, kihagyás, ékezetelhagyás jelentkezhet, hanem az egész írás széteshet, strukturálatlanná válhat.

 

  • A beszédhibások írása is eltér az átlagostól. A dadogás beszédgátlás, amely megzavarja a szófűzést, ez megjelenik az írásban is. Az írás összbenyomásában rendezetlen, hiányzik belőle a szabályosság, arányosság, ritmusosság.

 

  • Minden tanár, osztályfőnök számára sok tanulsággal szolgálhat az osztály struktúrájának feltérképezése grafológiai elemzéssel. Továbbá segítséget nyújthat a gyerekeknek, szülőknek, kollégáknak, pszichológusoknak abban, hogy a fenti jelenségeket, zavarokat felismerjék, és megfelelő módon kezeljék. A grafológia alapjait, az íráselemzést ezért érdemes megismerni.




Tags :

About the Author

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.